• Πλευρßωση (συμπεριφορÜς και ημισφαιρικÞ επικρÜτηση)
• ΜαθησιακÝς δυσκολßες στα μαθηματικÜ
• Αλληλεπßδραση συναισθÞματος και γνωστικþν λειτουργιþν
• Αξιολüγηση δομþν ειδικÞς αγωγÞς
• Εκφοβισμüς/θυματοποßηση
• Μετα-ανÜλυση
Πλευρßωση (συμπεριφορÜς και ημισφαιρικÞ επικρÜτηση)
Οι ατομικÝς διαφορÝς στη νευρολογικÞ οργÜνωση, üπως η ημισφαιρικÞ επικρÜτηση, εßναι κεντρικÞς σημασßας για την Ýρευνα και την κλινικÞ πρÜξη στη νευρολογßα, την ψυχιατρικÞ και τη νευροψυχολογßα. Η ημισφαιρικÞ επικρÜτηση (Þ αλλιþς εγκεφαλικÞ πλευρßωση) βρßσκεται στο επßκεντρο των ερευνητικþν μας δραστηριοτÞτων. Τη μελετοýμε εßτε Üμεσα με τη χρÞση απεικüνισης εγκεφÜλου και συγκεκριμÝνα της τεχνικÞς λειτουργικοý διακρανιακοý υπÝρηχου Doppler εßτε εμμÝσως με τη χρÞση της προτßμησης χεριοý, μιας συμπεριφορικÞς μεταβλητÞς που χρησιμοποιεßται ευρÝως για τη συναγωγÞ της εγκεφαλικÞς πλευρßωσης γνωστικþν λειτουργιþν και κυρßως της γλωσσικÞς λειτουργßας. ΠαρακÜτω υπÜρχουν κÜποια παραδεßγματα της δουλειÜς μας πÜνω στην εγκεφαλικÞ και τη συμπεριφορικÞ πλευρßωση.
• Papadatou-Pastou, M., Cabral, L., & Pfau, R. Handedness and deafness: the case of Dutch schoolchildren. Submitted.
• Papadatou-Pastou, M., & Tomprou, D.M. The relationship between intelligence and handedness in children: meta-analyses. Submitted to Developmental Neuropsychology.
• ΚουφÜκη, Α. & ΠαπαδÜτου-Παστοý, Μ. (2011). Διερεýνηση της ημισφαιρικÞς επικρÜτησης της γλþσσας με τη χρÞση λειτουργικοý διακρανιακοý υπÝρηχου Doppler σε μαθητÝς με ειδικÞ διαταραχÞ της ανÜγνωσης, «δυσλεξßα». ΠρακτικÜ του 3ου ΠανελλÞνιου Συνεδρßου Επιστημþν Εκπαßδευσης.
• Τüμπρου, Δ. & ΠαπαδÜτου-Παστοý, Μ. (2011). Διερεýνηση μηχανισμþν ημισφαιρικÞς επικρÜτησης της γλþσσας σε μαθητÝς υψηλÞς, μÝσης και χαμηλÞς νοημοσýνης με τη χρÞση λειτουργικοý διακρανιακοý υπερÞχου Doppler. ΠρακτικÜ του 3ου ΠανελλÞνιου Συνεδρßου Επιστημþν Εκπαßδευσης.
ΜαθησιακÝς δυσκολßες στα μαθηματικÜ
Η Ýρευνα μας προσεγγßζει τις ΜαθησιακÝς Δυσκολßες στα ΜαθηματικÜ (ΜΔΜ) τüσο απü τη μεριÜ της γνωστικÞς ψυχολογßας üσο και απü αυτÞ της εκπαßδευσης των Μαθηματικþν. Βασικüς της σκοπüς αποτελεß η διερεýνηση και η αντιμετþπιση των δυσκολιþν των μαθητþν με ΜΔΜ. ¸χουμε αναπτýξει Ýνα τετραπλü μοντÝλο ΜΔΜ (Karagiannakis, Baccaglini-Frank & Papadatos, 2014) το οποßο εμπλÝκει τις κýριες υποθÝσεις προÝλευσης των ΜΔΜ, επιτρÝποντας μας Ýτσι τη σκιαγρÜφηση του μαθηματικοýγνωστικοý προφßλ των μαθητþν. Με βÜση αυτü, προχωροýμε στο σχεδιασμü διδακτικþν υλικþν για εξατομικευμÝνα Þ συλλογικÜ προγρÜμματα παρÝμβασης. Επßσης, μελετÜμε τις αλληλεπιδρÜσεις μεταξý των μαθητþν με ΜΔΜ, των εκπαιδευτικþν τους και των συνομηλßκων τους, χρησιμοποιþντας θεωρητικÜ εργαλεßα της επιστÞμης εκπαßδευσης των Μαθηματικþν.
• Karagiannakis, G., & Coreman, A. (2014). Focused intervention based on a classification MLD model. In S. Chinn (Ed.), The Routledge International Handbook of Dyscalculia and Mathematical Learning Difficulties (pp. 265-276). London: Routledge.
• Karagiannagis, G., Baccaglini-Frank, A., & Roussos, P. (submitted). Detecting difficulties in Mathematics through a fourfold model (working title). Journal for Reasearch in Mathematics Education.
Αλληλεπßδραση συναισθÞματος και γνωστικþν λειτουργιþν
Πληθþρα ερευνητικþν δεδομÝνων δεßχνουν üτι το συναßσθημα και η διÜθεση επηρεÜζουν την ποιüτητα των γνωστικþν λειτουργιþν και συνακüλουθα την επßδοση σε γνωστικÜ Ýργα. Στο ΚÝντρο ΜελÝτης Ψυχοφυσιολογßας και Εκπαßδευσης μελετοýμε το εγκεφαλικü υπüβαθρο τÝτοιων αλληλεπιδρÜσεων ανÜμεσα στο συναßσθημα και τις γνωστικÝς λειτουργßες. Για παρÜδειγμα, συνεργαζüμαστε με τη ΒιοΙατρικÞ και τον Δρ. Νικüλαο ΑνδρεÜδη σε μßα μελÝτη με τη χρÞση λειτουργικÞς απεικüνισης μαγνητικοý συντονισμοý (fMRI) στο πλαßσιο της οποßας ερευνοýμε την επßδραση της αρνητικÞς διÜθεσης (η οποßα Ýχει προκληθεß εργαστηριακÜ και üχι της φυσικÜ παρατηροýμενης αρνητικÞς διÜθεσης) στην ανÜκληση αυτοβιογραφικÞς μνÞμης. Επßσης, μελετοýμε την επßδραση της διÜθεσης στην ημισφαιρικÞ επικρÜτηση για τη γλþσσα χρησιμοποιþντας λειτουργικü διακρανιακü υπÝρηχο Doppler.
Αξιολüγηση δομþν ειδικÞς αγωγÞς
Το ερευνητικü πρüγραμμα «Αξιολüγηση δομþν ΕιδικÞς ΑγωγÞς και Εκπαßδευσης – Διαμüρφωση ηλεκτρονικÞς εφαρμογÞς διαρκοýς παρακολοýθησης και αξιολüγησης δομþν και κρßσιμων παραμÝτρων της ΕιδικÞς ΑγωγÞς και Εκπαßδευσης και υπηρεσιþν ΕιδικÞς ΑγωγÞς και Εκπαßδευσης» Ýλαβε χþρα στα πλαßσια Ε.Σ.Π.Α. και χρηματοδοτÞθηκε μÝσω του ΥΠΕΠΘ. Στο πλαßσιο του προγρÜμματος διενεργÞθηκε συνσυασμÝνη ποσοστικÞ και ποιοτικÞ εξÝταση των Σχολικþν ΜονÜδων ΕιδικÞς ΑγωγÞς και Εκπαßδευσης, των ΤμημÜτων ¸νταξης κα των ΚÝντρων ΔιαφοροδιÜγνωσης σε Πανελλαδικü επßπεδο. Μπορεßτε να δεßτε παραδοτÝα του Ýργου εδþ, εδþ, εδþ, εδþ, εδþ και εδþ.
Εκφοβισμüς/θυματοποßηση
Το ερευνητικü πρüγραμμα με τßτλο «Designing evidence-based strategies and actions to face bullying by considering socio-ethnic diversities in school populations and evaluating their effects (DAPHNE III)” χρηματοδοτÞθηκε απü την ΕυρωπαúκÞ ¸νωση. Συμμετεßχαν πÝντε χþρες: Κýπρος (University of Cyprus), Αγγλßα (University of Manchester), Ολλανδßα (University of Groningen), ΒÝλγιο (University of Antwerp) και ΕλλÜδα (University of Athens). Σκοπüς του προγρÜμματος εßναι η εφαρμογÞ και μελÝτη του δυναμικοý μοντÝλου σε σχολεßα πÝντε χωρþν, προκειμÝνου να αναπτýξουν συγκεκριμÝνες στρατηγικÝς για την αντιμετþπιση του φαινομÝνου του εκφοβισμοý/θυματοποßησης. ΠαρακÜτω μπορεßτε να δεßτε περισσüτερες λεπτομÝρειες για τα αποτελÝσματα του προγρÜμματος:
Η επιστημονικÞ βιβλιογραφßα αναπτýσσεται με τρüπο εκρηκτικü. ΥπÜρχουν περßπου 23.750 ενεργÜ επιστημονικÜ περιοδικÜ με το σýστημα των κριτþν, τα οποßα δημοσιεýουν πÜνω απü 1.350.000 Üρθρα το χρüνο. Αν, για παρÜδειγμα, χρησιμοποιÞσει κανεßς τη λÝξη “handedness” (που αντιπροσωπεýει Ýνα απü τα πολλÜ πεδßα της νευροψυχολογßας) στη βÜση PsychInfo για να αναζητÞσει λÝξεις-κλειδιÜ Üρθρων, τüτε θα του παρουσιαστοýν 4.526 αποτελÝσματα (ΔεκÝμβριος 2014).ΑυτÞ ακριβþς η εκρηκτικÞ ανÜπτυξη της επιστημονικÞς βιβλιογραφßας κÜνει ολοÝνα και δυσκολüτερο το εγχεßρημα των επιστημüνων να αποκρυσταλλþσουν τη γνþση που μεταφÝρουν τα ερευνητικÜ ευρÞματα διαφορετικþν μελετþν, ιδιαßτερα üταν αυτÜ δεν εßναι σýμφωνα μεταξý τους. Λüγω της φýσης των ανασκοπÞσεων αυτþν, οι ερευνητÝς που τις πραγματοποιοýν δεν εßναι σε θÝση να διαχειριστοýν μεγÜλο αριθμü ερευνητικþν μελετþν. Αντßθετα η μετα-ανÜλυση εßναι μßα στατιστικÞ μÝθοδος που επιτρÝπει τη (προσθÞκη) συμπερßληψη και τη σýνθεση μεγÜλου αριθμοý ευρημÜτων με αντικειμενικü τρüπο. ΕπιπλÝον, η μετα-ανÜλυση επιτρÝπει τη διερεýνηση της μεροληψßας δημοσßευσης (publication bias), η οποßα αναφÝρεται στο φαινüμενο κατÜ το οποßο μελÝτες με αρνητικÜ Þ μη στατιστικþς σημαντικÜ αποτελÝσματα μÝνουν αδημοσßευτες και Ýτσι αυξÜνουν τεχνητÜ το φαινομενικü μÝγεθος του συγκεντρωτικοý αποτελÝσματος. ¸να απü τα σημαντικüτερα πλεονεκτÞματα της μετα-ανÜλυσης, εßναι η δυνατüτητα να ερμηνευτεß η ετερογÝνεια μεταξý των μελετþν, εφüσον αυτÞ υπÜρχει. Στο ΚÝντρο ΜελÝτης Ψυχοφυσιολογßας και Εκπαßδευσης χρησιμοποιοýμε τη μετα-ανÜλυση για τη σýνθεση ερευνητικþν δεδομÝνων, κυρßως απü το πεδßο της πλευρßωσης. ΠαρακÜτω υπÜρχουν κÜποια παραδεßγματα της δουλειÜς μας.
• Papadatou-Pastou, M., & Tomprou, D.M. The relationship between intelligence and handedness in children: meta-analyses. Submitted to Developmental Neuropsychology.