banner
          English Version
Áñ÷éêÞ Óåëßäá
 

 

ΜαθησιακÝς Δυσκολßες στα ΜαθηματικÜ

Παρüλο, που τον τελευταßο καιρü οι ΜαθησιακÝς Δυσκολßες στα ΜαθηματικÜ (ΜΔΜ) Ýχουν αποτελÝσει αντικεßμενο Ýρευνας διαφορετικþν επιστημþν, απü τη ΓνωστικÞ Ψυχολογßα και τις ΝευροεπιστÞμες μÝχρι αυτÞ της Εκπαßδευσης των Μαθηματικþν, δεν Ýχει βρεθεß μÝχρι στιγμÞς κÜποιος κοινüς τüπος διεξαγωγÞς μελετþν.  ¸νας απü τους βασικüτερους μας στüχους αποτελεß η διεξαγωγÞ μελετþν οι οποßες λαμβÜνουν υπüψη τους τις διαφορετικÝς ερευνητικÝς προσεγγßσεις των παραπÜνω επιστημονικþν κοινοτÞτων.

Το μεγαλýτερο μÝρος της διεθνοýς βιβλιογραφßας των επιστημονικþν πεδßων της ΓνωστικÞς Ψυχολογßας και των Νευροεπιστημþν επικεντρþνεται στη μελÝτη της τυπικÞς ανÜπτυξης των βασικþν αριθμητικþν διεργασιþν, εισÜγοντας μια πληθþρα üρων üπως ΑναπτυξιακÞ Δυσαριθμησßα, ΜαθησιακÞ ανικανüτητα/διαταραχÞ στα ΜαθηματικÜ προκειμÝνου να περιγρÜψουν τη μη-τυπικÞ ανÜπτυξη. Ωστüσο οι παραπÜνω üροι, μεταξý Üλλων, καθþς και οι αντßστοιχοι ορισμοß αποτελοýν αντικεßμενο αντιπαρÜθεσης. Επιπρüσθετα, φαßνεται πως δεν Ýχει βρεθεß ο ελÜχιστος κοινüς παρανομαστÞς μεταξý των ερευνητþν σχετικÜ με τα διαγνωστικÜ κριτÞρια (με τους ουδοýς να κυμαßνονται απü το 3ο Ýως το 32ο εκατοστημüριο) καθþς και το περιεχüμενο των εργαλεßων αξιολüγησης στις επιμÝρους χþρες (με τον αντßστοιχο επιπολασμü να κυμαßνεται απü 1,3% Ýως 13,8%). Η κατÜσταση γßνεται ακüμα πιο πολýπλοκη αν λÜβει κανεßς υπüψη του την ανομοιογÝνεια που παρατηρεßται στις ΜΔΜ καθþς και τη συννοσηρüτητα με Üλλες μαθησιακÝς δυσκολßες/διαταραχÝς.

Απü την Üλλη πλευρÜ, οι ερευνητÝς του πεδßου της Εκπαßδευσης των Μαθηματικþν φαßνεται να μη διαφοροποιοýν τις ΜΔΜ  που οφεßλονται σε μη-τυπικÞ ανÜπτυξη απü αυτÝς που οφεßλονται σε ακατÜλληλη διδασκαλßα Þ ανεπαρκÞ φοßτηση. Ως εκ τοýτου εßναι εξαιρετικÜ δýσκολο για την ερευνητικÞ κοινüτητα της Εκπαßδευσης των Μαθηματικþν να επωφεληθεß απü τα ευρÞματα της ΓνωστικÞς Ψυχολογßας και των Νευροεπιστημþν κατÜ τη μελÝτη συγκεκριμÝνων διαδικασιþν μÜθησης και διδασκαλßας  μαθητþν που αντιμετωπßζουν δυσκολßες στα ΜαθηματικÜ. Επιπρüσθετα, η Ýρευνα σε αυτü το ερευνητικü πεδßο προσεγγßζει τις δυσκολßες στα ΜαθηματικÜ κυρßως απü κοινωνιολογικÞ Þ ανθρωπολογικÞ Üποψη χωρßς να λαμβÜνει υπüψη ενδεχüμενες ελλειμματικÝς δεξιüτητες των υποκειμÝνων, θεωρþντας πως η αποτυχßα στα ΜαθηματικÜ οφεßλεται πολý περισσüτερο στο συλλογικü αποτÝλεσμα της αλληλεπßδρασης του μαθητÞ, του δασκÜλου και του αντßστοιχου κοινωνικοý περιβÜλλοντος, παρÜ σε ατομικÜ χαρακτηριστικÜ.

ΓενικÜ, στην προσπÜθεια αντιμετþπισης των δυσκολιþν των μαθητþν στα ΜαθηματικÜ Ýχει αναπτυχθεß απü τις εν λüγω επιστημονικÝς κοινüτητες μια πληθþρα εκπαιδευτικþν θεωριþν Þ παρεμβÜσεων, στρατηγικþν και υλικþν που οι οποßες συνÞθως εßτε σκιαγραφοýν Ýνα γενικü θεωρητικü πλαßσιο, εßτε στοχεýουν στην αντιμετþπιση δυσκολιþν σε Ýνα πολý συγκεκριμÝνο και περιοριστικü πλαßσιο. Παρüλα αυτÜ, ειδικÜ οι εκπαιδευτικοß που δουλεýουν με «μεγαλýτερους» μαθητÝς (8 Ýως 18 ετþν), ακüμα κι αν γνωρßζουν τις θεωρßες αυτÝς, δυσκολεýονται αρκετÜ στο τι να επιλÝξουν ανÜ περßπτωση.

ΚÜτω απü αυτÝς τις συνθÞκες επιλÝγουμε να χρησιμοποιοýμε τον üρο ΜαθησιακÝς Δυσκολßες στα ΜαθηματικÜ (ΜΔΜ), ως μια ευρýτερη Ýννοια η οποßα εμπεριÝχει τις δυσκολßες Þ ανικανüτητες στα ΜαθηματικÜ ανεξÜρτητα αν οφεßλονται σε εγγενÞ (π.χ. αναπτυξιακÞ υστÝρηση, ελλεßμματα ειδικοý Þ γενικοý τομÝα) Þ εξωγενÞ αßτια (π.χ. ανεπαρκÞς Þ ακατÜλληλη διδασκαλßα, στÜση των μαθητþν Ýναντι του μαθÞματος των Μαθηματικþν, κοινωνικÝς πεποιθÞσεις, συναισθηματικοß περιορισμοß). Εξßσου σημαντικοß παρÜγοντες στην Ýρευνας μας θεωροýνται τüσο οι βασικÝς γνωστικÝς δεξιüτητες που λαμβÜνουν χþρα στη διαδικασßα μÜθησης των Μαθηματικþν, üσο και η ανÜπτυξη της κατÜλληλης αλληλεπßδρασης που απαιτεßται μεταξý του μαθητÞ, του δασκÜλου και των συμμαθητþν του.

¸χουμε αναπτýξει Ýνα τετραπλü μοντÝλο ΜΔΜ (Karagiannakis, Baccaglini-Frank & Papadatos, 2014) το οποßο εμπλÝκει τις κýριες υποθÝσεις προÝλευσης των ΜΔΜ με Ýνα ολιστικü τρüπο. Οι τομεßς του μοντÝλου (Επßγνωσης αριθμοý, μνÞμης, συλλογιστικÞς και οπτικο-χωρικüς) μποροýν να χρησιμοποιηθοýν για τη σκιαγρÜφηση του μαθηματικοý γνωστικοý προφßλ ενüς μαθητÞ, χÜρη στην ειδικÜ σχεδιασμÝνη Δοκιμασßα ΔΙΔΥΜΑ (Διερεýνηση Δυσκολιþν στα ΜαθηματικÜ). Πρüκειται για Ýνα εργαλεßο αξιολüγησης ΜΔΜ (που αναπτýχθηκε απü τον Δρ. ΓιÜννη ΚαραγιαννÜκη) το οποßο αποτελεßται απü Ýνα μεγÜλο εýρος μαθηματικþν δραστηριοτÞτων (Karagiannakis & Baccaglini-Frank, 2014). Για την πληρÝστερη σκιαγρÜφηση του γνωστικοý προφßλ ενüς μαθητÞ στα ΜαθηματικÜ, θα πρÝπει εκτüς απü την επßδοση του στη  Δοκιμασßα ΔΙΔΥΜΑ να συνεκτιμηθοýν περαιτÝρω ψυχομετρικÝς μετρÞσεις ανÜ περßπτωση (üπως των υπο-κλιμÜκων νοημοσýνης, των επιτελικþν λειτουργιþν, της συγκÝντρωσης προσοχÞς, Þ του φÜσματος του Αυτισμοý). Η προσÝγγιση αυτÞ εßναι στην κατεýθυνσης που επßσης προτεßνει το DSM-V.

¸χει καταδειχθεß πως η Δοκιμασßα ΔΙΔΥΜΑ πρüκειται για Ýνα Ýγκυρο και αξιüπιστο εργαλεßο και πως επιβεβαιþνεται το τετραπλü μοντÝλο ΜΔΜ το οποßο Ýχουμε προτεßνει (Karagiannakis, Baccaglini-Frank & Roussos, submitted).  ΘÝλουμε να πιστεýουμε πως τα εργαλεßα αυτÜ θα χρησιμοποιηθοýν διεθνþς, þστε να μποροýν να συγκριθοýν ισüτιμα τα ευρÞματα απü ολοÝνα και περισσüτερα δεßγματα απü διαφορετικÝς χþρες και ερευνητικÝς κοινüτητες. Τα εξατομικευμÝνα αυτÜ γνωστικÜ προφßλ στα ΜαθηματικÜ (üπως λαμβÜνονται σε μια συγκεκριμÝνη χρονικÞ στιγμÞ) καταδεικνýουν üχι μüνο τις δυσκολßες του μαθητÞ, αλλÜ και τα δυνατÜ του σημεßα. ΜÝσω αυτþν των καθοδηγοýμενων δεδομÝνων παρÝχεται η δυνατüτητα για το σχεδιασμü επιστημονικÜ τεκμηριωμÝνων τεχνικþν παρÝμβασης (δες Karagiannakis & Coοreman, 2014).

Ο σχεδιασμüς και η μελÝτη διδακτικþν παρεμβÜσεων,  καθοδηγοýμενων απü τα δεδομÝνα των εξατομικευμÝνων γνωστικþν προφßλ στα ΜαθηματικÜ, αποτελεß βασικü στüχο των σχεδιαζüμενων μελετþν μας. Πιο συγκεκριμÝνα, διερευνÜμε τη δυνατüτητα κατασκευÞς θεωρητικþν πλαισßων στα οποßα  υιοθετοýνται υπÜρχοντα αλλÜ και σχεδιÜζονται νÝα διδακτικÜ εργαλεßα και δραστηριüτητες (Baccaglini-Frank & Scorza, 2013; Baccaglini-Frank, Antonini, Robotti, Santi, 2014; Santi & Baccaglini-Frank, in press) τα οποßα ανταποκρßνονται  στα αντßστοιχα μαθηματικÜ γνωστικÜ προφßλ των μαθητþν. Με αυτü μας το εγχεßρημα ευελπιστοýμε να διασχßσουμε τα μÝχρι στιγμÞς αυστηρÜ üρια των διαφορετικþν ερευνητικþν πεδßων που δραστηριοποιοýνται στη μελÝτη των δυσκολιþν στα ΜαθηματικÜ, καλλιεργþντας κοινü Ýδαφος διεξαγωγÞς Ýρευνας και διαλüγου μεταξý των εμπλεκüμενων επιστημονικþν κοινοτÞτων.

• Baccaglini-Frank, A., Antonini, S., Robotti, E., & Santi, G. (2014). Juggling reference frames in the microworld Mak-Trace: the case of a student with MLD. Research Report in Nicol, C., Liljedahl, P., Oesterle, S., & Allan, D. (Eds.), Proceedings of the Joint Meeting of PME 38 and PME-NA 36,Vol. 2 (pp. 81-88). Vancouver, Canada: PME.

• Baccaglini-Frank, A., & Scorza, M. (2013). Preventing Learning Difficulties in Early Arithmetic: The PerContare Project. In T. Ramiro-Sànchez & M.P. Bermùdez (Eds.), Libro de Actas I Congreso Internacional de Ciencias de la Educatiòn y des Desarrollo (p. 341). Granada: Universidad de Granada.

• Karagiannakis, G., Baccaglini-Frank, A., & Papadatos, Y. (2014). Mathematical learning difficulties subtypes classification. Frontiers in Human Neuroscience, 8:57, doi:10.3389/fnhum.2014.00057.

• Karagiannakis, G., & Coreman, A. (2014). Focused intervention based on a classification MLD model. In S. Chinn (Ed.), The Routledge International Handbook of Dyscalculia and Mathematical Learning Difficulties (pp. 265-276). London: Routledge

• Karagiannakis, G., & Baccaglini-Frank, A. (2014). The DeDiMa Battery: A Tool for Identifying Students’ Mathematical Learning Profiles. Health Psychology Review, 2(4), doi: 10.5114/hpr.2014.46329

• Karagiannagis, G., Baccaglini-Frank, A., & Roussos, P. (submitted). Detecting difficulties in Mathematics through a fourfold model (working title). Journal for Reasearch in Mathematics Education.

• Santi, G., & Baccaglini-Frank, A. (in press).Possible forms of generalization we can expect from students experiencing mathematical learning difficulties. PNA, Revista de Investigaciòn en Didàctica de la Matemàtica, Universidad de Granada, España.

     
< ΕπιστροφÞ